NIEUWE UITSTOOTTEST WAT U MOET WETEN OVER DE WLTP
AANKONDIGING VAN DE WLTP
Wij willen dat u bij het uitzoeken van een Nissan van alles op de hoogte bent. Daar valt ook nauwkeurige en duidelijke informatie over voertuiguitstoot en brandstofverbruik onder.
Er is nieuwe wetgeving ingevoerd om dit makkelijker te maken: de ‘Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure’ (wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen), ofwel de WLTP. Alle fabrikanten moeten hun auto’s laten testen volgens de WLTP voordat ze een auto op de markt kunnen brengen.
De WLTP is sinds september 2017 van toepassing op nieuwe modellen of nieuwe aandrijflijnen en neemt steeds meer de plaats in van de vorige testprocedure, de ‘New European Driving Cycle’ (nieuwe Europese rijcyclus) of NEDC.
Vanaf januari 2018 zal Nissan beginnen met de verkoop van voertuigen die ‘gehomologeerd’ (officieel goedgekeurd) zijn volgens de nieuwe procedure. Vanaf september 2018 zullen alle door Nissan-dealers aangeboden auto’s gehomologeerd zijn volgens de WLTP. Vanaf september 2019 zal de WLTP-regelgeving ook toegepast worden op lichte bedrijfswagens.
Tijdens de overgangsfase van NEDC naar WLTP zult u soms zien dat resultaten worden gepresenteerd met gebruikmaking van beide systemen. Het volgende overzicht met de verschillen tussen de twee testprocedures maakt het voor klanten makkelijker om voertuigen te vergelijken.
WLTP – EEN BETERE MANIER VAN TESTEN
De WLTP-testmethode geeft een realistischer beeld voor wat betreft uitstoot en brandstofverbruik dan de NEDC. De WLTP-cijfers komen dichter in de buurt bij wat u met uw dagelijkse ritten kunt bereiken.
De nieuwe test wordt bijvoorbeeld uitgevoerd met een breder temperatuurbereik, duurt langer en bestrijkt meer dan de dubbele afstand in vergelijking met de NEDC.
Om normale rijomstandigheden beter na te bootsen, wordt er in de nieuwe testcyclus ook anders gereden: steviger versnellen en korter stoppen met een hogere gemiddelde snelheid en hoge maximumsnelheid.
Waar vroeger de resultaten van simulaties voor rijden binnen en buiten de stad werden gecombineerd, wordt het voertuig nu getest in vier verschillende snelheidscurves.
De resultaten die daaruit voortkomen geven een beeld van verschillende rijstijlen onder verschillende omstandigheden.
Bij het testen wordt ook rekening gehouden met verschillen in uitrusting van het voertuig – waaronder individuele opties – binnen een bepaalde modelserie.
REALISTISCHERE RESULTATEN OP DE WEG
De WLTP mag dan een stuk nauwkeuriger en strenger zijn, het blijft een labtest. Om de eindcijfers nóg representatiever te maken, wordt een tweede testprocedure geïntroduceerd:
de ‘Real Driving Emissions’ (werkelijke uitstoot) test, ofwel RDE. In deze praktijktest worden voertuigen op de weg getest onder omstandigheden die beter weergeven wat de gemiddelde bestuurder daadwerkelijk aan prestaties mag verwachten.
In de RDE-test rijdt de auto heuvels op en af, met lage snelheid over stadswegen, met gemiddelde snelheid over landwegen en met hoge snelheid over de autoweg en wordt er ook rekening gehouden met verschillen in hoogte, lading en buitentemperatuur.
Vanaf september 2019 zullen alle nieuwe auto’s en lichte bedrijfswagens van Nissan de RDE-test hebben ondergaan.
CIJFERS DIE U VERDER HELPEN
Door WLTP en RDE te combineren zullen de cijfers in Nissan-reclamemateriaal en op de Nissan-website veel dichter bij de werkelijke CO₂-uitstoot en het brandstofverbruik liggen.
Er zal naar verwachting nog altijd wat verschil blijven tussen de vermelde resultaten en uw eigen prestaties, maar de nieuwe testprocedures proberen dat gat te dichten.
De cijfers van de nieuwe WLTP-testprocedure zullen hoger zijn dan die van de NEDC-test (die komt te vervallen). Dat betekent niet dat er iets is veranderd aan de auto: Nissans blijven hetzelfde, alleen de standaarden die bij het testen gehanteerd worden zijn verbeterd.