CVT is de afkorting van Constantly Variable Transmission (continu variabele transmissie).
- Wat is de 'Intelligente sleutel' of 'Intelligent Key'?
De Intelligente sleutel is typerend voor het belang dat Nissan hecht aan praktische technologieën. De auto voelt wanneer de intelligente sleutel in de buurt van de auto komt. U kunt de portieren en de achterklep gewoon openen met een druk op de knop op de portierhandgreep. Een draai aan het contactslot volstaat om de motor te starten - u hoeft de sleutel niet meer uit uw zak of handtas te halen.
Wat is het N-form-systeem?
Het N-form-systeem is ontworpen voor een betere interactie tussen mens en machine via het intelligente gebruik van technologie en de groepering van functies. Dankzij deze unieke aanpak zijn alle bedieningsorganen voor audio, bestuurderinformatie, communicatie, dvd-navigatie en klimaatregelingssystemen gegroepeerd in één elektronisch beheerd toetsenbord, en verschijnt alle informatie op een groot TFT-kleurenscherm.
Wat is "All-mode 4x4"?
All-mode 4x4 is een automatisch systeem dat van twee- naar vierwielaandrijving schakelt naar gelang het wegdek of de grip via een elektronisch gestuurde koppeling.
Kan ik een nieuwe Nissan bestellen nog vóór de lancering?
Als u een Nissan vóór de officiële lanceringsdatum wilt bestellen, neemt u het beste contact op met uw erkende Nissan-dealer.
Wat betekenen de letters VDA bij het bepalen van de bagagecapaciteit?
VDA is het Duitse Kwaliteitsbeheersysteem voor de automobielbranche en is de afkorting van Verband der Deutschen Automobilindustrie. Dit betekent dat het de industrienorm is waarmee de bagagecapaciteit van een auto wordt vergeleken.
Waarom is het totaal van de asbelastingen voor mijn auto groter dan het maximaal toelaatbaar totaalgewicht?
De opgegeven maximale asbelasting is het gewicht dat een specifieke as kan dragen. De som van de asbelastingen zal groter zijn dan het maximaal toelaatbaar totaalgewicht, maar dit betekent niet dat u deze waarde mag overschrijden - alleen dat de as het gewicht kan dragen.
Welke modellen van Nissan zijn actueel compatibel met een LPG-ombouw?
Sinds begin maart 2005 levert Nissan geen modellen meer die goedgekeurd zijn voor LPG-ombouw. Dit valt voornamelijk te verklaren door het feit dat Nissan de voorkeur geeft aan het aanbieden van uiterst competitieve producten op andere marktsegmenten zoals diesel. Voorheen maakten de benzineversies van de Micra, Almera, Tino en Primera deel uit van ons LPG-ombouwprogramma. Wij leveren geen modellen specificiek voor de ombouw naar LPG. Bijgevolg kan Nissan niet aansprakelijk worden gesteld voor problemen met de garantie, productaansprakelijkheid of problemen met de verzekering die ontstaan als gevolg van een LPG-ombouw van een auto die geleverd en ingeschreven is voor benzine of diesel.
PERSONENWAGENS
Waar kan ik de GT-R kopen?
De GT-R wordt niet langer aangeboden in België.
Tweedehandswagens
Hoe kan ik de inruilwaarde van mijn auto berekenen?
De inruilwaarde van een auto hangt af van verschillende factoren, zoals kilometerstand, fabricagejaar, etc. Op basis van een precieze analyse van uw auto kan uw Nissan-dealer u een inruilwaarde opgeven. Een indicatie van de te verwachten inruilwaarde kunt u echter gratis opvragen via onze website.
Diensten
Algemene informatie
Waar vind ik de contactgegevens van de vestiging van Nissan Belux?
Op onze website, bovenaan of onderaan elke pagina, vindt u de contactgegevens van Nissan Belux.
Is de brandstoftank leeg wanneer de meternaald bij de rode lijn/leeg-indicator komt, of is er dan nog reserve?
De naald geeft het brandstofpeil in de tank aan. Wanneer het rode lampje voor een laag brandstofpeil begint te branden, is er nog ongeveer 4,5 liter brandstof in de tank – bij 10 liter per 100 km kunt u dan nog ongeveer 45 km rijden voordat de tank volledig leeg is.
Ik heb gelezen dat mijn Nissan uitgerust is met een distributieketting. Men heeft mij verteld dat dit onderdeel niet hoeft te worden vervangen, maar moet het wel worden gecontroleerd?
Als de olie op de aanbevolen intervallen wordt ververst, is de levensduur van de ketting even lang als de levensduur van de motor.De ketting kan na verloop van tijd wel slijten en uitrekken, maar een kettingspanner in de motor vult deze speling op. Als de slijtage abnormaal groot is (wegens onvoldoende onderhoud of extreem gebruik), detecteren sensoren op de krukas en de nokkenas van de motor dit en wordt een waarschuwingslampje in het dashboard geactiveerd. Als er dan nog geen onderhoud wordt uitgevoerd, kan de ketting wellicht breken.Overigens zijn er tegenwoordig ook Nissan-motoren die voorzien zijn van een distributieriem. Deze riem moet wel periodiek vervangen worden. Informeer voor details hierover bij uw officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur.
Wat betekent de term 'pk'?
Paardenkrachten (PK): De hoeveelheid arbeid per tijdseenheid. Eén pk is het vermogen om een massa van 75 kg per seconde 1 meter omhoog te heffen. (Opmerking: 1 pk = 0,746 kW.)
Wat betekent de term 'Koppel'?
Het koppel wordt gemeten in Newton-meter (Nm) en geeft de draaikracht geproduceerd door een motor op het vliegwiel, algemeen bekend als de trekkracht. (Opmerking: 1 Nm = 0,737 lbs.f.t.)
Wat betekent de term 'Nuttig volume'?
"Nuttig volume" geeft de lading die in de laadruimte past weer. Het nuttig volume kan op verschillende manieren worden berekend. Het totaal nuttig volume van sommige auto's wordt berekend met een materiaal zoals zand, waarmee de laadruimte wordt gevuld (SAE-methode). Bij een andere, vaker toegepaste, methode (VDA) wordt de laadruimte volgestapeld met blokken van 200 mm x 100 mm x 50 mm. Het uiteindelijke aantal blokken wordt uitgedrukt in liter of kubieke meter.
Wat betekent de term 'Nuttige last'?
De 'nuttige last' van de auto is het toelaatbaar totaalgewicht minus het leeggewicht van de auto. Om het laadgewicht te berekenen, kunt u bijkomende gewichten, inclusief de bestuurder, eventuele passagier(s) en andere uitrustingen, aftrekken van de nuttige last. Zorg ervoor dat u het maximaal toelaatbaar totaalgewicht en de toegelaten asbelastingen niet overschrijdt. De gebruiker van de auto is er verantwoordelijk voor dat het totaalgewicht de waarden van de bijbehorende typegoedkeuring niet overschrijdt.
Wat betekent de term 'Leeggewicht'?
Het gewicht van de volledige auto zonder lading en in standaardconditie, maar inclusief een volle brandstoftank, olie, water, reservewiel en gereedschap.
Wat betekent de term 'Maximaal toelaatbaar totaalgewicht'?
"Maximaal toelaatbaar totaalgewicht" betekent: Het maximale gewicht van de auto met volledige lading, d.w.z. de auto met bestuurder en eventuele passagiers, plus eventuele aanpassingen aan de carrosserie; verder ook nog accessoires, brandstof, olie, gereedschap en lading.
Wat betekent de term 'Kogeldruk'?
Kogeldruk betekent: Het verticale gewicht van de aanhanger op de trekhaak-kogel. Hier moet rekening mee worden gehouden om te zorgen dat de toegelaten asbelasting en het toelaatbaar totaalgewicht van de auto niet worden overschreden. Zie uw instructieboekje voor de maximale toelaatbare kogeldruk van uw Nissan.
Wat betekent de term 'Toelaatbare asbelasting'?
Toelaatbare asbelasting betekent: Het maximale gewicht dat een as kan/mag dragen, vanwege de constructie of volgens de wet. Zorg er altijd voor dat de lading evenwichtig wordt verspreid zodat u een bepaalde as niet overlaadt. In sommige gevallen mag het totaal van de asbelastingen groter zijn dan het toelaatbaar totaalgewicht. Dit betekent echter niet dat u het toelaatbaar totaalgewicht mag overschrijden.
Waarom krijg ik schokken van statische elektriciteit van mijn auto, en hoe voorkom ik dit?
Schokken van statische elektriciteit van auto's worden veroorzaakt door de wrijving tussen uw kleren en de stoffen van de autostoelen. Wanneer u uit uw auto stapt, brengt u met uw lichaam een verbinding tussen de carrosserie en de grond tot stand. Dit gebeurt bij alle auto's van alle merken en kan niet worden voorkomen. U kunt het effect beperken door bij het uitstappen een metalen deel van de auto vast te houden, bijvoorbeeld de rand van het portier. Hierdoor kan de carrosserie van de auto de statische elektriciteit geleidelijk opnemen, en voorkomt u de plotselinge ontlading van statische electriciteit, wat de schok veroorzaakt.
Kan ik het exacte leeggewicht van een auto te weten komen - dus niet alleen de minimum/maximum waarden in de brochure?
Dit kan alleen als u de auto weegt op een weegbrug. Deze waarden kunnen echter afwijken van uw kentekenpapieren door verschil in hoeveelheid vloeistoffen zoals brandstof, olie, koelvloeistof, etc.
Wat betekent de term 'Toegelaten trekgewicht/trekcapaciteit'?
'Toegelaten trekgewicht/trekcapaciteit betekent: Het maximale gewicht van de aanhanger (incl lading) dat de auto mag trekken. Afwijkende waarden voor geremde of ongeremde aanhangers zijn mogelijk en de trekcapaciteit van de auto kan variëren onder bepaalde omstandigheden zoals de hellingsgraad van de weg.
Waarom is bij sommige auto's het kenteken op de auto in een plaathouder, terwijl het bij andere auto's erop wordt geschroefd?
De dealer bepaalt de manier waarop het kenteken wordt aangebracht. Nissan heeft geen specifieke voorkeur.
Hoe kan ik een Nissan-dealer of Erkend hersteller zoeken om contact op te nemen?
Door gebruik te maken van de dealer-zoekfunctie op onze website.
Technische informatie
Kan ik met een nieuwe auto direct een caravan trekken of moet ik de auto eerst inrijden?
De 'inrijperiode' voordat u een aanhanger/caravan gaat trekken is ten zeerste aanbevolen: minimaal 800 km, maar bij voorkeur 1600 km.
Waar kan ik technische informatie over mijn auto krijgen?
De technische experts binnen ons netwerk zijn het best geplaatst om u technische hulp te bieden. Elke Nissan-dealer en Erkend Reparateur beschikt over dergelijke kennis.
Wanneer de auto in de lock-stand staat, blijft hij dan in de 4WD-stand staan? Als dit niet zo is, in welke omstandigheden zou deze stand dan worden uitgeschakeld? Hoe kan ik de auto dan weer in de 4WD-stand schakelen?
Lock betekent dat de auto in de 4WD-stand staat, maar deze stand zal uitschakelen wanneer u snel accelereert en zodra u sneller dan 22 km/u rijdt. Laat de stand het beste op Auto of 2WD staan, tenzij u vastzit. Selecteer in dat geval Lock en rijd langzaam weg.
Hoe kan ik de sleutelcode van mijn Nissan vinden?
De sleutels van elke Nissan zijn voorzien van een speciale veiligheidscode om te voorkomen dat derden de sleutels kunnen kopiëren. Uw plaatselijke officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur kan de sleutelcode van uw auto voor u opvragen, maar u moet kunnen bewijzen dat u de eigenaar van de auto bent, bijvoorbeeld aan de hand van het kenteken-logboek (V5) of de originele aankoopdocumenten.
Ik heb net een onderhoud laten uitvoeren, maar ik moet de Onderhoud-indicator op het centrale display resetten. Hoe kan ik dit doen?
Om de Onderhoud-indicator te resetten gaat u als volgt te werk: Zet het contact aan en controleer of het audiosysteem uitgeschakeld is. Houd de INFO-knop ingedrukt en draai dan de VOLUME-knop tot het autodiagnosescherm verschijnt. Selecteer 'Confirmation/Adjustment' en druk op ENTER. Selecteer 'Service' en druk op ENTER. Bevestig dat de juiste waarde is ingevoerd als 'Service Schedule'. Selecteer 'Reset' en druk dan op ENTER. Druk op de BACK-knop om terug te keren naar het beginscherm.
Loop ik gevaar dat de accu leegloopt wanneer ik de verwarming aan laat staan?
Wanneer u de verwarming aan laat staan met een draaiende motor zal de accu niet leeglopen; de dynamo kan het extra stroomverbruik aan. Als de motor niet draait en de verwarmingsventilator is ingeschakeld, wordt de accu aangesproken en zal de accu naar verloop van tijd leeg kunnen raken. De verwarmingsventilator zal stoppen zodra u het contact afzet.
Onder welke omstandigheden wordt het trekgewicht voor een nieuwe auto bepaald? Is deze waarde een wiskundige berekening, of wordt ze bepaald door middel van een fysieke test?
Bij het ontwerp van een nieuw model wordt gewerkt met een doelwaarde voor het trekgewicht - dit wordt bepaald op basis van de waarden van andere auto's in dezelfde klasse en de wensen van de klant. De designers ontwerpen dan de motor, het chassis, enz. met deze waarde in het achterhoofd. Na de fabricage van de eerste testmodellen wordt een fysieke test uitgevoerd om te bepalen wat het daadwerkelijke trekgewicht bedraagt.
Hoe werken de richtingaanwijzers met automatische uitschakeling op mijn Nissan?
Nadat de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld en het stuur 90 graden is gedraaid, zullen de richtingaanwijzers automatisch uitgeschakeld moeten worden. Dit gebeurt wanneer het stuurwiel weer in de rechtuitstand wordt teruggedraaid. De hendel van de richtingaanwijzers keert dan terug naar de oorspronkelijke stand.
Wanneer worden de airbags in mijn Nissan geactiveerd?
Airbags zijn ontworpen om de bestuurder te beschermen tegen ernstige hoofdletsels. Zij worden in een oogwenk opgeblazen om kort daarna weer leeg te lopen. Een airbag wordt alleen in heel zware ongevallen geactiveerd omdat de airbag zelf ook potentieel kan verwonden, brandwonden of een schok kan veroorzaken. Om te voorkomen dat de inzittenden bij een lichte aanrijding door de airbag verwond worden, activeren de sensoren in onze auto's de airbag alleen bij een frontale botsing of wanneer de deceleratiesnelheid boven bepaalde waarden uitkomt.
Waarom verschilt het brandstofverbruik van mijn Nissan van dat in de brochure over dat model?
De technici bij Nissan werken met complexe brandstofsystemen die ervoor zorgen dat onze motoren soepel en efficiënt draaien. Het brandstofverbruik wordt getest onder strikte Europese richtlijnen en de resultaten worden in onze productbrochures bekendgemaakt aan onze klanten. Wij kunnen niet garanderen hoeveel brandstof elke motor precies verbruikt omdat veel verschillende externe factoren invloed kunnen hebben op de prestaties van de auto en het brandstofverbruik op de weg. Dit zijn o.a. de rijstijl, de wegomstandigheden en kwaliteit van de brandstof.
Levert Nissan ook Roetfilters om achteraf te laten monteren?
Nee, Nissan levert geen achteraf te monteren roetfilters voor haar modellen. De gevolgen van eventuele inbouw achteraf van een dergelijk filter zijn niet door Nissan getest en/of te garanderen.
Waarom zie ik mist in de lens van de koplampen of de achterlichten van mijn Nissan?
De koplampen van moderne auto's hebben complexe vormen die passen bij het design van de carrosserie, en zij zijn vaak niet-symmetrisch. Door hun vorm kunnen deze koplampen niet werken met de traditionele koplampen met geïntegreerde reflectoren die bij veel auto's, en vaak bij bedrijfsauto's, worden gebruikt. Om het design van de modellen te verbeteren, gebruiken Nissan en veel andere fabrikanten tegenwoordig nieuwe “clear lens”-koplampen, die gemaakt zijn van plastic en ineengekleefd zijn. Wanneer de lamp brandt, wordt de lucht in de koplamp warm, zodat ze uitzet. Dit wordt mogelijk gemaakt door kleine openingen. Zonder deze openingen zou de druk in het koplicht de kleefstof doen loskomen en zou de koplamp defect geraken. Bij nat of vochtig weer, in autowasstraten of bij een buitentemperatuur van minder dan 10ºC kan de vochtigheid in de lucht via de kleine openingen binnendringen in de koplampen. Deze vochtigheid wordt dan zichtbaar als mist op de binnenkant van de koplampen. De koplamp wordt hier niet minder efficiënt door, en de levensduur van de componenten van de koplamp wordt niet korter. Het heeft geen zin om de lichtblokken te vervangen aangezien de mist in de koplampen/achterlichten eigen is aan deze "clear lens"-technologie. Dit is normaal bij dit type lamp.
Ik heb gehoord dat de afstandsbediening van een Nissan-sleutel na 500 keer gebruik opnieuw moet worden gecodeerd. Is dit waar?
Nee, bij normaal gebruik moeten de sleutels niet worden gehercodeerd.
Mijn dealer raadt me aan om een gereviseerde motor te monteren in mijn auto. Welke bewegende delen zouden hierin worden vervangen voordat de motor in mijn auto wordt gemonteerd?
Nissan levert inderdaad gereviseerde (niet geherconditioneerde) motoren en producten. Gereviseerde motoren zijn volledig herbouwd met nieuwe componenten waar nodig, inclusief een nieuwe distributieketting. Een gereviseerde motor wordt gedekt door dezelfde garantie als een nieuwe motor en er hoort een garantiehandleiding bij die de eigenaar bij de auto moet houden. De technische beschrijving van onze motoren is een 'kale' motor, en zij omvatten gewoonlijk het motorblok, de cilinderkoppen, het tuimelaardeksel en het oliecarter. Benzinemotoren worden met een waterpomp geleverd.
Hoe kan iemand die in de auto is opgesloten uit de auto geraken?
Iemand kan de auto van buitenuit met de sleutel ontgrendelen, of de persoon in de auto kan de sleutel in het contactslot steken. In beide gevallen wordt de auto ontgrendeld.
Kunt u me meer informatie geven over de bandengarantie bij een nieuwe Nissan?
De banden worden gedekt door de garantie van de bandenfabrikant, ook bij een nieuwe auto. Als u een productgebrek opmerkt aan uw band, neem dan contact op met de Nissan-dealer waar u uw auto hebt gekocht. Hij zal u alle vereiste informatie geven.
Wat is de gegarandeerde precisie van de snelheidsmeter wat betreft het percentage van de aangegeven snelheid?
De snelheidsmeter geeft in principe geen lagere, maar eventueel wel een hogere snelheid aan dan de reële rijsnelheid. Als u de reële rijsnelheid zou meten, dan zou deze preciezer zijn dan de meternaald maar niet exact. De EG-richtlijn bepaalt:- Bij een snelheidsmeteraanduiding van 40 km/u moet de rijsnelheid tussen de 33 en 40 km/u liggen. Bij een snelheidsmeteraanduiding van 80 km/u moet de rijsnelheid tussen de 69,5 en 80 km/u liggen. Bij een snelheidsmeteraanduiding van 120 km/u moet de rijsnelheid tussen de 106 en 120 km/u liggen.
Hoe schakel ik de snelheidsmeter van mijn ingevoerde Nissan om van km/u naar mph voor de SVA-vereisten?
Uw plaatselijke Nissan-dealer kan een goedgekeurde MPH-snelheidsmeter in uw auto installeren. Een KMU-snelheidsmeter kan helaas niet worden omgeschakeld naar MPH.
Wat is RMI en hoe krijg ik toegang tot de RMI informatie?
De Repair & Maintenance Information (RMI: herstel- en onderhoudsinformatie) is de informatie met betrekking tot technische informatie over het voertuig, diagnose-informatie en data voor het succesvol uitvoeren van herstel en onderhoud aan Nissan voertuigen. Deze informatie is beschikbaar voor de niet-merkgebonden autobedrijven in de EU.
Bent u een niet-merkgebonden autobedrijf? Dan kunt u toegang tot deze informatie krijgen via ons B2B portaal: https://eu.nissan.biz/
Heeft u vragen? Twijfel niet en neem contact met ons op.
Onderhoud & accessoires
Hoe vaak moet ik mijn Nissan laten onderhouden?
De aanbevolen onderhoudsintervallen kunt u vinden in het Service- en Garantieboekje dat u bij uw Nissan hebt gekregen. U kunt ook meer informatie vragen bij een officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur. Regelmatig onderhoud is van vitaal belang voor de veiligheid en de efficiëntie van uw auto. Uw Nissan niet onderhouden volgens de aanbevelingen en richtlijnen van Nissan, kan gevolgen hebben voor de Nissan-garantie.
Waar kan ik in het buitenland terecht voor onderhoud aan mijn Nissan?
Er zijn Nissan importeurs in de meeste landen. De Nissan importeur voor die specifieke markten kan u meer informatie geven over de plaatselijke Nissan-dealernetwerken.
Waar vind ik de aanbevolen bandenspanningswaarden voor mijn Nissan?
De aanbevolen bandenspanningswaarden voor uw Nissan vindt u op een sticker op de voorste dakstijl tussen het voor- en het achterportier, aan de bestuurderszijde of aan de binnenkant van het bestuurdersportier. U kunt deze gegevens ook terugvinden in het Instructieboekje.
Welke accessoires bestaan er voor mijn Nissan en waar kan ik ze kopen?
Voor meer informatie over prijzen en beschikbaarheid van originele Nissan-onderdelen en -accessoires, kunt u contact opnemen met de Afdeling Onderdelen/magazijn van uw officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur.
Wat doet het Active Head Restraint System (actieve hoofdsteunen)?
Nekletsel representeert meer dan 90% van alle opgelopen letsels bij aanrijdingen aan de achterkant van de auto. Het Active Head Restraint System van Nissan verplaatst de hoofdsteun naar voren bij een aanrijding aan de achterkant. Hierdoor kunnen het hoofd en de nek veel minder bewegen tijdens een aanrijding en wordt nekletsel beperkt. Dit soort hoofdsteunen behoort nu tot de standaarduitrusting van alle personenauto's van Nissan.
Bestaan er aanbevolen spelingswaarden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen?
Er zijn geen problemen met speling voor sneeuwkettingen te verwachten voor zover deze speciaal bedoeld zijn voor gebruik op uw specifieke Nissan-model en op geen enkele manier zijn aangepast.
Waar kan ik een reserveonderdeel bestellen?
Originele reserveonderdelen van Nissan kunt u bestellen bij uw officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur. Neem uw VIN mee (voertuigidentificatienummer - u vindt dit bijvoorbeeld in het Garantie-informatieboekje) zodat uw bestelling snel en efficiënt kan verwerken.
Hoe kom ik aan een instructieboekje?
Instructieboekjes zijn te bestellen via uw Nissan-dealer. Houdt u er wel rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn. De prijs van een instructieboekje kunt u ook opvragen bij uw Nissan-dealer. Klik hier om de contactgegevens van uw Nissan-dealer te vinden.
Worden de parkeersensoren naar de dealer gestuurd en daar in de carrosseriekleur gespoten, of worden de onderdelen al in die bepaalde kleur naar de dealer gestuurd?
Zij worden bij de dealer gespoten; dit is inbegrepen in de adviesprijs.
Waar vind ik meer informatie over onderhoud voor de Nissan modellen?
Waar kunnen onderdelen besteld worden voor geïmporteerde (VS) auto's?
Nissan adviseert geen onderdelen te vervangen of onderhoud uit te voeren op auto's die zijn geïmporteerd van buiten Europa. Niettemin, als het vervangen van onderdelen noodzakelijk is, dan kan uw Nissan dealer of Erkend Reparateur deze bestellen.
Hoe kan ik een Certificaat van Conformiteit (CVO) verkrijgen?
Een CVO is verkrijgbaar via de erkende Nissan dealer. De levertijd is ca. 2 weken. Voor het verkrijgen van een CVO worden kosten in rekening gebracht.
Financiering & garantie
Waar kan ik een financieringsaanbod vragen?
Uw Nissan-dealer kan u een financieringsaanbod doen en u alle nodige uitleg hierover geven.
Ik heb net een tweedehands Nissan gekocht - hoe schrijf ik de Nissan-garantie over op mijn naam?
De Nissan-garantie is gekoppeld aan het voertuig. Daarom hoeft de Nissan-garantie, als die nog van toepassing is voor uw auto, niet overgeschreven te worden op uw naam. Als uw naam, adres of kenteken is veranderd, of als u een gebruikte Nissan heeft gekocht, kunt u uw gegevens doorgeven aan uw Nissan-dealer. Wij kunnen u dan zo goed mogelijk voorzien van voor u relevante informatie.
Inside Nissan
Algemene informatie
Hoe kan ik Nissan melden, dat ik geen e-mails meer wens te ontvangen?
U kunt wijzigingen altijd doorgeven aan de Nissan Klantendienst. De Klantendienst van Nissan is bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 09u00 tot 17u00 op het nummer 00 800 5000 1001 vanuit België en vanuit het Groothertogdom Luxemburg. Of neem contact via het contactformulier.
Hoe kan ik Nissan melden, dat ik niet meer aan enquêtes wens deel te nemen?
Bij Nissan hechten wij veel waarde aan de meningen van onze klanten. De informatie de zij ons geven, gebruiken wij om de kwaliteit van onze producten en de service van onze dealers te verbeteren. Maar u kunt natuurlijk ook uw wens kenbaar maken om niet meer aan toekomstige enquêtes deel te willen nemen. Neemt u in dat geval contact met ons op via onze klantedienst voor Belux 00 800 5000 1001
Kan ik "mijn auto" op de Nissan website samenstellen en bekijken?
Ja, dat is mogelijk. In de rubriek voor nieuwe auto's kunt u uw gewenste model uitkiezen, en volgens uw wensen configureren.
Kan ik bij Nissan online auto's kopen?
Dit is niet mogelijk. U kunt op onze website wel een Nissan-dealer bij u in de buurt zoeken die u bij de aankoop van een auto kan begeleiden.
Hoe kan ik een Nissan-dealer in mijn omgeving vinden?
Door gebruik te maken van de dealer-zoekfunctie op onze website.
Waar kan ik een brochure of een proefrit aanvragen?
Cookies zijn tekstgegevens die informatie bevatten voor het identificeren van bezoekers terwijl deze onze webpagina's bezoeken. Cookies worden op de vaste schijf van uw computer opgeslagen en kunnen geen schade aanrichten. Dankzij cookies hoeft u dezelfde gegevens niet meerdere keren in te voeren en kunnen wij achterhalen wat de populairste thema's op onze webpagina's zijn. Hierdoor kunnen wij onze website bijwerken en deze steeds aan uw wensen aanpassen. Als u de cookies wilt uitschakelen, gebruikt u de helpfunctie van uw internetbrowser. Deze legt u uit hoe u dit doet.
Waarom is het totaal van de asbelastingen voor mijn auto groter dan het maximaal toelaatbaar totaalgewicht?
De opgegeven maximale asbelasting is het gewicht dat een specifieke as kan dragen. De som van de asbelastingen zal groter zijn dan het maximaal toelaatbaar totaalgewicht, maar dit betekent niet dat u deze waarde mag overschrijden - alleen dat de as het gewicht kan dragen.
Wat doet het "Moving Object Detection" systeem?
Het Moving Object Detection systeem moet de dodehoek ongevallen tot een minimum beperken. Dit moet de verkeersveiligheid ten goede komen. Camera's aan de voor-, achter- en zijkant van de auto registreren de directe omgeving van de auto en geven op de monitor de eigen auto van bovenaf ("Birdview") weer. Zo kunnen andere voertuigen, fietsers en obstakels bij het inparkeren beter worden herkend.
Is er een soort technisch competentiecentrum, dat problemen aan auto's kan oplossen waarvoor de Nissan-dealer of Erkend Reparateur de kennis misschien niet in huis heeft?
Mocht de diagnose bij de plaatselijke Nissan-dealer of Erkend Reparateur problemen geven, dan kan deze zich met alle voertuiggegevens, een beschrijving van de symptomen en vermelding van de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden en bijbehorende bevindingen tot onze technische afdeling wenden. Daar zal hij beslist een deskundig advies kunnen krijgen. Wij vragen uw begrip voor het feit, dat wij, van rechtswege, langs deze weg geen diagnose kunnen afgeven, omdat het gevaar van misverstanden bestaat, waardoor er een onjuiste diagnose zou kunnen worden afgegeven.
Nissan Advanced Crash Laboratory (NACL)
Op het Oppama testterrein in Yokosuka City, 50 kilometer ten zuidwesten van Tokio, bevindt zich het Nissan Advanced Crash Laboratory (NACL). Op 40.000 vierkante meter onderzoeken de veiligheidsingenieurs daar vooral voertuig-met-voertuig botsingen en ongevallen met over de kop slaande voertuigen. Met het NACL heeft Nissan in Japan reeds zijn tweede testlaboratorium in gebruik genomen. Het NACL ondersteunt de door Nissan geïntroduceerde Safety Shield-filosofie met betrekking tot de ontwikkeling van geavanceerde veiligheidssystemen. Deze filosofie omvat zowel het voorkomen van ongevallen (actieve veiligheid) als het beperken van de gevolgen van een ongeval (passieve veiligheid). Nissan wil de automobilist, die bij het vermijden van ongevallen een sleutelrol speelt, daarom ondersteunen met de modernste technieken, die een ongeval helpen voorkomen of ten minste de gevolgen hiervan beperken. Het tweede Nissan veiligheidscentrum in Atsugi, Kanagawa, houdt zich vooral bezig met crashtesten van auto's tegen vaste of bewegende barrières. In het nieuwe NACL-testlaboratorium kunnen bovendien nog voertuig-met-voertuig ongevallen over een grote bereik met hoeken van 85 tot 185 graden worden uitgevoerd. Zelfs ongevallen onder een spitse hoek tussen twee auto's die in de zelfde richting rijden, kunnen in zeven verschillende hoeken, van 5 tot 75 graden, worden nagebootst. Daarbij komen nog vier verschillende testen met over de kop slaande auto's, die ontwikkeld zijn op basis van ongevallen uit de praktijk.
Corporate
Waar kan ik financiele gegevens zoals jaarverslagen van Nissan BELUX vinden?
Nissan BELUX geeft geen jaarverslagen uit. Dit wordt alleen door het hoofdkantoor gedaan.
Wanneer is de Nissan-fabriek in Sunderland gebouwd?
In 1984 rolde de eerste Nissan van de band bij Nissan Motor Manufacturing (UK) Limited.
Hoe is het management van de alliantie tussen Renault en Nissan opgebouwd?
In het streven naar een gezamenlijke strategie en om de krachten te bundelen werd op 28 maart 2002 een strategische vennootschap opgericht, de Renault Nissan BV. De Renault Nissan BV behoort gezamenlijk en in evenredige mate toe aan Renault en Nissan, en biedt plaats aan het bestuur, dat op 29 mei 2002 voor de eerste maal bijeenkwam, en sindsdien een keer per maand vergadert.
Wie controleert de samenwerking tussen Renault en Nissan?
Het bestuur bepaalt de strategie van de alliantie op middellange en lange termijn en coördineert wereldwijd gemeenschappelijke activiteiten. Renault en Nissan doen zaken onder hun eigen executive-commissies, die verantwoording verschuldigd zijn aan de betreffende raden van toezicht; voor hun dagelijkse zaken blijven ze zelf verantwoordelijk.
Wanneer is de alliantie van Renault en Nissan van start gegaan?
De Renault-Nissan Alliantie werd ondertekend op 27 maart 1999. Het is de eerste dergelijke samenwerkingsvorm tussen een Japanse en een Franse onderneming, elk met zijn eigen specifieke bedrijfscultuur en merkidentiteit. Beide ondernemingen delen één gemeenschappelijke strategie van winstgevende groei en een belangengemeenschap. Om deze gemeenschappelijke doelstelling te stimuleren, is de Renault-Nissan Alliantie al in juni 1999 begonnen met het creëren van gemeenschappelijke projectstructuren, die de meeste activiteiten van beide ondernemingen dekken.
Wie bestuurt de Renault-Nissan Alliantie?
De Alliance Board bepaalt de strategie op middellange en lange termijn van de Alliantie en coördineert de gemeenschappelijke activiteiten op globale schaal. De activiteiten van Renault en Nissan blijven onder hun respectievelijke Uitvoerende Comités vallen, die verantwoording afleggen aan hun Raad van Beheer, en individueel verantwoordelijk blijven voor hun dagelijks management.
Waar is het hoofdkwartier van Nissan in Japan gevestigd?
Momenteel is het Japanse hoofdkwartier van Nissan in Japan (Nissan Motor Co. Limited) gevestigd in Yokohama City, district 66 in Minato-Mirai. Nissan Motor Co. Ltd.17-1, Ginza 6-chome Chuo-ku Tokyo 104-8023 Japan
4x4 – DE NISSAN OFF-ROAD-GESCHIEDENIS BEGINT IN 1950
Ontwikkeling van een vierwielaangedreven militair voertuig was het begin. De Patrol werd een van de populairste terreinwagens ter wereld. Crossover-model Murano vulde het aanbod aan. Met een traditie van meer dan 50 jaar behoort Nissan tot de pioniers van de off-road-voertuigen. De geschiedenis begint in het jaar 1950. In het Japan van na de Tweede Wereldoorlog begint langzaam en moeizaam de wederopbouw. Bouwmaterialen moeten naar vernietigde steden worden vervoerd. Vele wegen zijn nauwelijks begaanbaar. Wat ontbreekt is een auto die zijn weg ook door het zwaarste terrein kan banen. In Tokio werken ingenieurs van de firma DAT – tegenwoordig Nissan – aan de ontwikkeling van een vierwielaangedreven militair voertuig. Dit naar aanbesteding van een dergelijk voertuig door de Japanse regering. Medio 1950 is het eindelijk zover: De 4W60 wordt gepresenteerd. De Japanse regering kiest, na ampele overweging, toch niet voor de vierwielaangedreven nieuweling van eigen bodem. Een Amerikaans model wint de aanbesteding. Maar de ingenieurs bij Nissan zijn van het concept overtuigd, en zien de markt – en kansen. Zo valt het besluit, de 4W60 voor civiele doeleinden te ontwikkelen. Binnen enkele maanden wordt de 4W60 van prototype klaargestoomd voor productie.We schrijven het jaar 1951. Een nieuwe off-roader is geboren: De Nissan Patrol, zoals hij sinds 1960 officieel heet. Onverwoestbaar, krachtig, betrouwbaar – het begin van een legende. Met zijn grote grondspeling, een sterke motor en 4x4-aandrijving neemt de Patrol hindernissen en zware lasten met gemak. Daarmee is de Patrol een schot in de roos voor de eisen van zijn tijd. Vandaag de dag behoort de Patrol tot de populairste off-roaders ter wereld. In 1981 vierde het model zijn sensationele eerste plaats op de ranglijsten van de Duitse terreinwagenmarkt. De off-road-fans zijn laaiend enthousiast. Inmiddels worden niet alleen zijn kwaliteiten als werkpaard op waarde geschat, ook op het gebied van sport en vrije tijd heeft de Patrol zijn plaats veroverd.De off-road-familie groeit: Al vanaf 1968 is er de "60” als echte, uitsluitend tweezits Patrol Pick-Up. In 1998 werd in Duitsland een nieuwe generatie van deze werkpaarden met een hoge recreatieve waarde aangeboden. En dat in een grote verscheidenheid aan modellen, die er tot dan toe niet was: De Pick-Up-koper heeft de keuze tussen drie carosserievarianten, twee motoren en verschillende aandrijfconcepten: Alleen achterwielaandrijving of achterwielaandrijving met inschakelbare voorwielaandrijving. Het topmodel Pick-Up Navara rondt de modellenreeks naar boven toe af, en biedt naast voortreffelijke terreineigenschappen een uitgebreide standaarduitrusting. De lezers van "AUTO BILD alles Allrad” verkozen de Nissan tot "Beste 4x4 Pick-Up van 2003”; "Off Road” koos de Navara met dubbele cabine zelfs tweemaal op rij als "Pick-Up van het jaar”. In 2002 zet het Nissan Rallye Raid-team Pick-Up-modellen met meer dan 270 pk in bij de legendarische "Rally Parijs-Dakar” en in geselecteerde manches van de FIA-wereldcup voor Marathon-Rally's. De nieuwe Nissan Pick-Up, die nu nog alleen Navara heet, viert zijn Europese première als Double Cab-versie begin maart op de Automobielsalon van Genève. De King Cab-versie wordt begin mei 2005 op de "salón international del automóvil” in Barcelona voor het eerst aan het publiek getoond. In 1987 wordt op de Automobielsalon van Genève een volledig nieuw terreinwagenconcept geïntroduceerd: de Terrano. Hij vult de Off-Road-modellenreeks aan met een zeer modern en eigentijds uiterlijk. De Terrano biedt veel ruimte voor passagiers en bagage. In 1988 komt de Patrol GR op de markt. Nissan's antwoord op de groeiende vraag naar off-road-modellen die ook op de verharde weg qua weggedrag en comfort op gelijke voet staan met een personenauto: Getint glas rondom, centrale vergrendeling, elektrische ruiten in de portieren en een koplamp-wis-wasinstallatie alsmede een apart bedienbare verwarming achterin behoren tot de basisuitrusting. Voor goede terreineigenschappen zorgen o. a. de standaard automatische vrijloopnaven op de vooras, alsmede een 100% sperdifferentieel op de achteras. De nieuwe Nissan Patrol staat vanaf oktober 2004 bij de Nissan-dealers. Ook de jongste generatie van deze off-road-klassieker steunt op de pijlers, die de Patrol al meer dan 50 jaar kenmerken: hoge betrouwbaarheid, robuustheid en extreme terreinwaardigheid. Deze traditionele kwaliteiten worden aangevuld met een compleet gewijzigd interieur, een opgefrist exterieur en een verder uitgebreide basisuitrusting. In 1993 verschijnt de Terrano II op de markt. Met een niet alledaags uiterlijk en off-road-kwaliteiten van sublieme klasse werd de Terrano II in de eerste twee jaren circa 40.000 maal verkocht. Een terreinauto die alle voordelen van een moderne off-roader combineert met het raffinement en het comfort van een personenauto. Steeds weer wordt het concept geactualiseerd, voor het laatst medio 2002. Begin 1998 wordt de Pathfinder aangeboden. De luxe off-roader is de comfortabelste 4x4-auto in het Nissan programma. De modernste aandrijftechniek, verpakt in een uiterst luxe uitrusting: Automatische airco, compleet lederen interieur en variabele vierwielaandrijving in de uitvoering met automatische transmissie (ALLMODE 4x4-System). De Europese versie van de vanaf voorjaar 2005 in Europa aangeboden nieuwe Pathfinder rolt bij Nissan Motor Iberica S.A. in Barcelona van de band – daarvandaan worden ze ook naar Australië en het Midden-Oosten geëxporteerd. Zijn uitstekende reputatie verwierf de Pathfinder vooral in Amerika, waar hij reeds in 1986 op de markt kwam en inmiddels als derde generatie zijn positie succesvol verdedigt. Het design van de nieuwe Pathfinder kreeg veel kenmerken van het op de IAA 2003 getoonde concept "Dunehawk” mee. Het kleinste model in het off-road-programma van Nissan in 2001 is de X-TRAIL. In slechts een jaar tijd na zijn première heeft de X-TRAIL zich in het marktsegment van de compacte SUV's stevig gevestigd met een vast marktaandeel. Talrijke vergelijkingstesten in verschillende vakbladen en de hoge verkoopcijfers zijn hiervoor het onomstotelijke bewijs. De op het zogenaamde MS-platform (Medium Small) gebaseerde X-TRAIL heeft onderhuids (de zelfdragende carroserie) veel gemeen met de grotere Pathfinder, waarmee hij – weliswaar zonder de terreinreductie – de variabele vierwielaandrijving deelt. Met uiterst moderne aandrijftechniek richt de attractief vormgegeven vijfdeurs vrijetijdsauto zich primair op jonge of jong gebleven kopers. Als typische SUV biedt de X-TRAIL zowel uitstekende terreineigenschappen als een hoog rijcomfort, gecombineerd met de wendbaarheid van een personenauto op de gewone weg. Dankzij de voor het eerst toegepaste aansturing via een elektronisch gaspedaal (E-gas) verloopt de variabele verdeling van het koppel over de voor- en achterwielen van de X-TRAIL absoluut zonder vertraging en daardoor bijzonder nauwkeurig. Meer dan 20 hoogste scores bij vergelijkende testen in de Duitse autovakpers bevestigen de sterke positie van de Nissan X-TRAIL. Begin 2005 breidt Nissan het 4x4-programma uit met de Murano. Daarmee moet een belangrijk aandeel van de gestaag groeiende Europese markt voor SUV- en Crossover-modellen worden veroverd. Ten opzichte van de reeds in de USA aangeboden versie heeft Nissan bij de Europese Murano meer dan 300 wijzigingen doorgevoerd. Binnen het Europese programma van Nissan is de Murano reeds het zesde model met vierwielaandrijving. De compacte X-TRAIL en de Pathfinder vallen in de categorie SUV's; De Terrano, Patrol en Pick-Up gaan in het segment van de authentieke terreinwagens op jacht naar klanten. De Murano wordt aangedreven door een sportwagenmotor: de compacte 3,5 liter V6 uit de 350Z. Meer dan 50 jaar na de eerste Patrol bewijst Nissan nog steeds wereldwijd zijn concurrentiekracht in de markt voor vierwielaangedreven voertuigen. Deze voorsprong moet worden gekoesterd en versterkt. Met auto's die zowel in het terrein en de bikkelharde rallysport als op de weg hun betrouwbaarheid iedere dag weer bewijzen.
Wat is REACh en hoe kan ik hier meer informatie over vinden?
REACh is een verordening inzake chemische stoffen in de EU die zich richt op Registratie, Evaluatie, Autorisatie en Restrictie van Chemische stoffen die geproduceerd worden in of geïmporteerd worden naar de Europese Economische Ruimte. Nissan leeft REACh verplichtingen na en steunt de onderliggende doelstellingen volledig: het beschermen van de volksgezondheid en het verminderen van de risico’s die chemische stoffen voor het milieu vormen. Ga voor meer informatie naar www.nissan-safetysheets.com.Deze website geeft informatie over stoffen in de Nissan producten die u koopt, net als aanbevelingen over het veilige gebruik hiervan.
Wat is een "end of life vehicle" (afgedankte auto of "ELV")?
Een ELV is een auto die aan het eind van zijn gebruiksduur komt over het algemeen na 12 of 15 jaar. Een auto kan ook vroegtijdig worden afgedankt als deze betrokken raakt bij een ongeval en ook als economisch total loss wordt beschouwd. Ook al komt een auto aan het eind van zijn gebruiksduur, hij is nog wel van waarde. Elke ELV bevat waardevolle grondstoffen (staal, lichtmetalen, legeringen, etc.). Deze materialen kunnen worden gerecycled en gebruikt voor nieuwe auto's of voor andere doeleinden. Om het milieu te beschermen en afval te verminderen, moeten de ELV's verwerkt, teruggewonnen of opnieuw gebruikt worden als reserveonderdelen voor andere auto's.
Wat is een erkend verwerkingsbedrijf?
Alle verwerkingsbedrijven hebben een vergunning die is verleend door de overheidsdiensten van uw land. Ze garanderen een minimaal aantal kwaliteitsdiensten voor de verwerking, opslag of verwijdering van gevaarlijk afval van de ELV (End of Life Vehicle).
Voldoet Nissan aan de milieuwetgeving?
In 2000 bracht de Europese Unie de "End of Life Vehicle" (ELV)-Richtlijn uit. Elke lidstaat was verplicht om deze te vertalen naar nationale wetgeving. Het doel van deze richtlijn is om het gebruik van het materiaal dat van ELV's komt, te optimaliseren en het risico op vervuiling te minimaliseren. Nissan voldoet aan de vereisten van de ELV-Richtlijn om de lucht, het water en de bodem te beschermen en ook om auto's in de toekomst beter recyclebaar te maken. Nissan zet zich in om auto's te maken die milieuvriendelijker zijn en om te voldoen aan de vereiste recyclepercentages van 95% tot 2015. We hebben het gebruik van kwik en cadmium bij de productie van Nissan-auto's verminderd en we houden het gebruik van lood en zeswaardig chroom goed in de gaten. Conform de wetgeving markeert Nissan alle geïdentificeerde kunststof en rubber onderdelen zodra deze ontmanteld zijn. Wij verhogen het aantal gerecyclede materialen in de nieuwe Nissan-auto's. In elk EU-land heeft Nissan een netwerk van verwerkingsbedrijven gevestigd waar u uw oude Nissan altijd kosteloos naartoe kunt brengen.
Wordt de CO2-uitstoot door recycling verminderd?
Voor het maken van nieuwe auto's zijn veel grondstoffen nodig, van metalen en synthetische producten tot karton, die allemaal eerst industrieel geproduceerd moeten worden. Door materialen te recyclen kan de hoeveelheid energie die wordt gebruikt tijdens de productie worden verminderd, en daarmee ook de uitstoot van de fabrieken.
Wat is het verschil tussen hergebruik, recycling en terugwinning van auto's?
Recycling is het verzamelen van onderdelen van de ELV (End of Life Vehicle) en het proces om deze onderdelen om te vormen tot materialen die worden gebruikt in de productie van nieuwe auto's of voor andere doeleinden. Hergebruik is het gebruik van de onderdelen van afgedankte auto's voor hetzelfde doel in andere Nissan-auto's. Terugwinning is het verbranden van de automaterialen die niet gerecycled kunnen worden om zo energie op te wekken.
Wat doet Nissan om milieuvriendelijke auto's te krijgen?
Nissan streeft ernaar milieuvriendelijke auto's te maken en te voldoen aan de Europese wetgeving (ELV-Richtlijn). Bij Nissan erkennen we het belang van steeds meer gerecyclede materialen in onze auto-onderdelen. In de laatste modellen zijn op dit moment meer dan 50 onderdelen ontwikkeld waarin gerecyclede kunststof materialen konden worden gebruikt. Zonder aan kwaliteit en veiligheid in te boeten staan deze onderdelen garant voor dezelfde prestaties en functies als de onderdelen die van nieuwe materialen zijn gemaakt. Wij richten ons op de ontwikkeling en productie van auto's die milieubewust zijn en voor minder afval zorgen. Voor de lichte bedrijfsauto's en personenauto's hebben fabrieken van Nissan in Europa een recyclepercentage van meer dan 90% behaald. Voortdurende inspanningen om de recyclepercentages te verbeteren zijn toegenomen door Kaizen-methodes voor voortdurende verbetering. Nissan richt zich op de ontwikkeling van milieuvriendelijke methodes voor ontmanteling, het markeren van de recyclingtoepassingen van auto's en het gebruik van eenvoudig te recyclen materialen. Daarnaast vereenvoudigen wij het recyclen, hergebruiken en terugwinnen van onderdelen en materialen van Nissan-auto's.
Welk type recyclingactiviteiten stimuleert Nissan?
Tijdens alle fases van een levenscyclus van een auto (ontwerpfase, productiefase, verkoop en servicefase & verwijderingsfase) houdt Nissan rekening met hergebruik, recycling en terugwinning. Activiteiten in de ontwikkelingsfase (conceptfase): - Ontwerp introduceren voor eenvoudig ontmantelen tot nieuwe auto's. Nissan richt zich in de conceptfase op het ontwikkelen van milieuvriendelijke methodes voor ontmanteling. We markeren de recyclingkunststoffen van de auto om ze aan het eind van de levensduur te kunnen uitsorteren en nieuwe producten te krijgen die we als materialen kunnen gebruiken. We verbeteren het ontwerp van onze onderdelen om het ontmantelen gemakkelijker te maken (minder bevestigingspunten voor bumpers en dashboards). Om recycling en hergebruik van onderdelen van Nissan-auto's te vergemakkelijken standaardiseren we bovendien de gereedschappen waarmee we ontmantelen. - Eenvoudig recycleerbare materialen toepassen bij nieuwe auto's. We passen ongemengde materialen (monomaterialen) toe en we proberen zoveel mogelijk van hetzelfde monomateriaal in een auto te gebruiken. We vermijden het verbinden van verschillende materialen (bijvoorbeeld door lijm te vermijden) en we gebruiken eenvoudig te scheiden materialen (breekpunten) in onze producten om auto's milieuvriendelijker te maken. - Het gebruik van gerecycleerde materialen verhogen. Om natuurlijke bronnen te sparen stimuleert Nissan het gebruik van gerecycleerde materialen in de onderdelen van nieuwe auto's. We zien de mogelijkheid om ongeveer 40 kg gerecycleerde kunststoffen te verwerken bij onze Europese autoproductie. - Het gebruik van gevaarlijke stoffen terugdringen. Wij controleren zorgvuldig het gebruik van gevaarlijke stoffen en vermijden dit waar mogelijk. Nissan voldoet aan de beperkingen in de "End of Life Vehicle"-Richtlijn met betrekking tot gevaarlijke stoffen. Wij hebben het cadmium bij de productie van onze auto's al afgeschaft. Ook controleert en beperkt Nissan het gebruik van lood, kwik en zeswaardig chroom. Activiteiten in de productiefase: - De bronnen in de fabrieken effectief gebruiken. Nissan zet zich in om het gebruik van energie in de fabrieken te optimaliseren door natuurlijk verlichte zones te creëren, zonnepanelen te installeren, warmteboilers in onze fabriek in Barcelona, en door windmolens te plaatsen in de Sunderland fabriek. Op deze manier draagt Nissan effectief bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot door zonne- en windenergie te gebruiken. - Recyclingactiviteiten in de fabrieken verhogen. Wij werken aan afvalvermindering in de fabrieken door middel van recycling, hergebruik of terugwinningsactiviteiten. Om afvalvorming te vermijden stellen wij alles in het werk om de recycling- en terugwinningsactiviteiten uit te breiden. Als gevolg daarvan heeft Nissan al een recyclepercentage behaald van meer dan 90% voor onze in Europa geproduceerde lichte bedrijfsauto's en personenauto's. Voortdurende inspanningen om deze recyclepercentages te verbeteren behoren tot de interne doelstellingen van Nissan. Activiteiten in de verkoop en servicefase: - Afval afkomstig van Nissan-dealers beheren en verminderen. De dealers zijn voor Nissan het visitekaartje naar de klanten toe. Om het vertrouwen en de waardering van de klanten te winnen moeten we diensten van hoogwaardige kwaliteit leveren wat onder andere betekent dat we milieubewust moeten zijn. We promoten bij onze Nissan-dealers om afval als gevolg van hun activiteiten te recyclen. Activiteiten in de verwijderingsfase: - Recycling- en terugwinningspercentage verbeteren. Nissan heeft overeenkomsten gesloten met bevoegde verwerkingsbedrijven in elke lidstaat van de EU om afgedankte Nissan-auto's voor Nissan terug te nemen. De verzamelpunten hebben de nodige vergunningen en voldoen aan de minimale wettelijke vereisten. Ze leveren adequate diensten en verwerkingsactiviteiten voor de afgedankte auto's (ELV's). - Het afval dat naar de storthoop gaat, verminderen. Door hergebruik, recycling, of energieterugwinning van de materialen uit ELV's in onze erkende verzamelpunten, voldoet Nissan aan de Europese vereisten en wordt de hoeveelheid gestort afval beperkt.
Wat doet Nissan om Lucht, Water en Land te beschermen?
De drie belangrijkste doelstellingen van Nissan zijn om lucht, water en land te beschermen om een symbiose te creëren van mens, auto en natuur. Tijdens elke fase van de levenscyclus van een auto zet Nissan zich in voor het verminderen van afval en uitstoot. In de ontwerpfase gebruiken we zoveel mogelijk materialen die eenvoudig kunnen worden ontmanteld en gerecycled. Tijdens de service en gebruik-, productie- en verwijderingsfasen ontwikkelen we recyclingactiviteiten om de hoeveelheid afval te verminderen, we voorkomen dat substanties in de bodem lekken en we recyclen afvalwater. De koolstofdioxide-uitstoot bij Nissan is een van de uitdagingen waar we op dit moment mee te maken hebben. Bij al onze professionele activiteiten spannen we ons in om de CO2-uitstoot terug te dringen.
Gebruikt Nissan gerecycleerde materialen in auto's? Zijn deze van invloed op de veiligheid van de passagiers?
Nissan erkent het belang van het verhogen van het aantal gerecyclede kunststoffen in onze auto's. De onderdelen van gerecyclede materialen voldoen aan dezelfde strenge technische eisen op het gebied van prestaties, veiligheid en duurzaamheid als de onderdelen die van nieuwe materialen zijn gemaakt. Ze boeten niet in aan kwaliteit. Op dit moment gebruikt Nissan gerecyclede kunststoffen niet alleen voor de gebruikelijke zwarte, verborgen/onzichtbare toepassingen. Nissan heeft ook een aantal zichtbare onderdelen in bijpassende kleur (in grijze of donkere kleuren) evenals de wielkastbeschermers onder de carrosserie, spatlappen, beschermkappen, luchtkanalen waarbij gebruikt wordt gemaakt van gerecyclede materialen. Het bedrijf bekijkt bovendien welke toepassingen nog meer mogelijk zijn.
Welke milieu-inspanningen worden verricht voor productie van de auto's?
Nissan promoot energiebehoud en recyclingactiviteiten door verbetering van de Europese faciliteiten en operationele verbeteringen. De fabrieken van Nissan in het Verenigd Koninkrijk en Spanje zetten zich in om de hoeveelheid afval in de fabrieken te verminderen door middel van recycling-, hergebruik- en terugwinningsactiviteiten. Als gevolg daarvan heeft Nissan al een recyclepercentage behaald van meer dan 90% voor onze fabrieken die lichte bedrijfsauto's en personenauto's produceren. Alle fabrieken van Nissan zullen zich voortdurend blijven inspannen om de recyclepercentages te verbeteren. Onze fabrieken in het Verenigd Koninkrijk (NMUK) en Spanje (NMISA) voerden reeds in 1998 de internationale kwaliteitsnorm ISO 14001 in voor de productie van de auto's. Als onderdeel van deze voortdurende verbetering heeft de NMUK-fabriek een windmolenpark op het terrein. Door de opwekking van zonne- en windenergie wordt de koolstofdioxide-uitstoot bij krachtcentrales met meer dan 3000 ton per jaar teruggedrongen. In oktober 2005 installeerde NMUK zes gerecyclede windturbines van 660kW en begon daarmee elektriciteit op te wekken; De geproduceerde energie is gelijk aan die van 2600 huishoudens in het Verenigd Koninkrijk