Kan ik met een nieuwe auto direct een caravan trekken of moet ik de auto eerst inrijden? |
De 'inrijperiode' voordat u een aanhanger/caravan gaat trekken is ten zeerste aanbevolen: minimaal 800 km, maar bij voorkeur 1600 km. |
|
Waar kan ik technische informatie over mijn auto krijgen? |
De technische experts binnen ons netwerk zijn het best geplaatst om u technische hulp te bieden. Elke Nissan-dealer en Erkend Reparateur beschikt over dergelijke kennis. |
|
Wanneer de auto in de lock-stand staat, blijft hij dan in de 4WD-stand staan? Als dit niet zo is, in welke omstandigheden zou deze stand dan worden uitgeschakeld? Hoe kan ik de auto dan weer in de 4WD-stand schakelen? |
Lock betekent dat de auto in de 4WD-stand staat, maar deze stand zal uitschakelen wanneer u snel accelereert en zodra u sneller dan 22 km/u rijdt. Laat de stand het beste op Auto of 2WD staan, tenzij u vastzit. Selecteer in dat geval Lock en rijd langzaam weg. |
|
Hoe kan ik de radiocode van mijn Nissan vinden? |
Het audiotoestel van uw Nissan is beveiligd met een speciale veilgheidscode om diefstal van het toestel te helpen voorkomen. De persoon die om de "audiocode" vraagt, zal moeten bewijzen dat hij/zij de eigenaar is van de auto om deze code te kunnen opvragen. U kunt hiervoor terecht bij uw Nissan-dealer of Erkend Reparateur. |
|
Hoe kan ik de sleutelcode van mijn Nissan vinden? |
De sleutels van elke Nissan zijn voorzien van een speciale veiligheidscode om te voorkomen dat derden de sleutels kunnen kopiëren. Uw plaatselijke officiële Nissan-dealer of Erkend Reparateur kan de sleutelcode van uw auto voor u opvragen, maar u moet kunnen bewijzen dat u de eigenaar van de auto bent, bijvoorbeeld aan de hand van het kenteken-logboek (V5) of de originele aankoopdocumenten. |
|
Ik heb net een onderhoud laten uitvoeren, maar ik moet de Onderhoud-indicator op het centrale display resetten. Hoe kan ik dit doen? |
Om de Onderhoud-indicator te resetten gaat u als volgt te werk: Zet het contact aan en controleer of het audiosysteem uitgeschakeld is. Houd de INFO-knop ingedrukt en draai dan de VOLUME-knop tot het autodiagnosescherm verschijnt. Selecteer 'Confirmation/Adjustment' en druk op ENTER. Selecteer 'Service' en druk op ENTER. Bevestig dat de juiste waarde is ingevoerd als 'Service Schedule'. Selecteer 'Reset' en druk dan op ENTER. Druk op de BACK-knop om terug te keren naar het beginscherm. |
|
Loop ik gevaar dat de accu leegloopt wanneer ik de verwarming aan laat staan? |
Wanneer u de verwarming aan laat staan met een draaiende motor zal de accu niet leeglopen; de dynamo kan het extra stroomverbruik aan. Als de motor niet draait en de verwarmingsventilator is ingeschakeld, wordt de accu aangesproken en zal de accu naar verloop van tijd leeg kunnen raken. De verwarmingsventilator zal stoppen zodra u het contact afzet. |
|
Onder welke omstandigheden wordt het trekgewicht voor een nieuwe auto bepaald? Is deze waarde een wiskundige berekening, of wordt ze bepaald door middel van een fysieke test? |
Bij het ontwerp van een nieuw model wordt gewerkt met een doelwaarde voor het trekgewicht - dit wordt bepaald op basis van de waarden van andere auto's in dezelfde klasse en de wensen van de klant. De designers ontwerpen dan de motor, het chassis, enz. met deze waarde in het achterhoofd. Na de fabricage van de eerste testmodellen wordt een fysieke test uitgevoerd om te bepalen wat het daadwerkelijke trekgewicht bedraagt. |
|
Hoe werken de richtingaanwijzers met automatische uitschakeling op mijn Nissan? |
Nadat de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld en het stuur 90 graden is gedraaid, zullen de richtingaanwijzers automatisch uitgeschakeld moeten worden. Dit gebeurt wanneer het stuurwiel weer in de rechtuitstand wordt teruggedraaid. De hendel van de richtingaanwijzers keert dan terug naar de oorspronkelijke stand. |
|
Werkt het alarm van mijn Nissan als de accu leeg is? |
Ja, er is een reservebatterijpack voor het alarmsysteem in een Nissan aanwezig. |
|
Is de sirene van het alarm van een Nissan verbonden met de claxon of is dit een aparte module? |
De sirene van het alarmsysteem van een Nissan is een afzonderlijk sirene-module. |
|
Wanneer worden de airbags in mijn Nissan geactiveerd? |
Airbags zijn ontworpen om de bestuurder te beschermen tegen ernstige hoofdletsels. Zij worden in een oogwenk opgeblazen om kort daarna weer leeg te lopen. Een airbag wordt alleen in heel zware ongevallen geactiveerd omdat de airbag zelf ook potentieel kan verwonden, brandwonden of een schok kan veroorzaken. Om te voorkomen dat de inzittenden bij een lichte aanrijding door de airbag verwond worden, activeren de sensoren in onze auto's de airbag alleen bij een frontale botsing of wanneer de deceleratiesnelheid boven bepaalde waarden uitkomt. |
|
Waarom verschilt het brandstofverbruik van mijn Nissan van dat in de brochure over dat model? |
De technici bij Nissan werken met complexe brandstofsystemen die ervoor zorgen dat onze motoren soepel en efficiënt draaien. Het brandstofverbruik wordt getest onder strikte Europese richtlijnen en de resultaten worden in onze productbrochures bekendgemaakt aan onze klanten. Wij kunnen niet garanderen hoeveel brandstof elke motor precies verbruikt omdat veel verschillende externe factoren invloed kunnen hebben op de prestaties van de auto en het brandstofverbruik op de weg. Dit zijn o.a. de rijstijl, de wegomstandigheden en kwaliteit van de brandstof. |
|
Levert Nissan ook Roetfilters om achteraf te laten monteren? |
Nee, Nissan levert geen achteraf te monteren roetfilters voor haar modellen. De gevolgen van eventuele inbouw achteraf van een dergelijk filter zijn niet door Nissan getest en/of te garanderen. |
|
Waarom zie ik mist in de lens van de koplampen of de achterlichten van mijn Nissan? |
De koplampen van moderne auto's hebben complexe vormen die passen bij het design van de carrosserie, en zij zijn vaak niet-symmetrisch. Door hun vorm kunnen deze koplampen niet werken met de traditionele koplampen met geïntegreerde reflectoren die bij veel auto's, en vaak bij bedrijfsauto's, worden gebruikt. Om het design van de modellen te verbeteren, gebruiken Nissan en veel andere fabrikanten tegenwoordig nieuwe “clear lens”-koplampen, die gemaakt zijn van plastic en ineengekleefd zijn. Wanneer de lamp brandt, wordt de lucht in de koplamp warm, zodat ze uitzet. Dit wordt mogelijk gemaakt door kleine openingen. Zonder deze openingen zou de druk in het koplicht de kleefstof doen loskomen en zou de koplamp defect geraken. Bij nat of vochtig weer, in autowasstraten of bij een buitentemperatuur van minder dan 10ºC kan de vochtigheid in de lucht via de kleine openingen binnendringen in de koplampen. Deze vochtigheid wordt dan zichtbaar als mist op de binnenkant van de koplampen. De koplamp wordt hier niet minder efficiënt door, en de levensduur van de componenten van de koplamp wordt niet korter. Het heeft geen zin om de lichtblokken te vervangen aangezien de mist in de koplampen/achterlichten eigen is aan deze "clear lens"-technologie. Dit is normaal bij dit type lamp. |
|
Ik heb gehoord dat de afstandsbediening van een Nissan-sleutel na 500 keer gebruik opnieuw moet worden gecodeerd. Is dit waar? |
Nee, bij normaal gebruik moeten de sleutels niet worden gehercodeerd. |
|
Mijn dealer raadt me aan om een gereviseerde motor te monteren in mijn auto. Welke bewegende delen zouden hierin worden vervangen voordat de motor in mijn auto wordt gemonteerd? |
Nissan levert inderdaad gereviseerde (niet geherconditioneerde) motoren en producten. Gereviseerde motoren zijn volledig herbouwd met nieuwe componenten waar nodig, inclusief een nieuwe distributieketting. Een gereviseerde motor wordt gedekt door dezelfde garantie als een nieuwe motor en er hoort een garantiehandleiding bij die de eigenaar bij de auto moet houden. De technische beschrijving van onze motoren is een 'kale' motor, en zij omvatten gewoonlijk het motorblok, de cilinderkoppen, het tuimelaardeksel en het oliecarter. Benzinemotoren worden met een waterpomp geleverd. |
|
Hoe kan iemand die in de auto is opgesloten uit de auto geraken? |
Iemand kan de auto van buitenuit met de sleutel ontgrendelen, of de persoon in de auto kan de sleutel in het contactslot steken. In beide gevallen wordt de auto ontgrendeld. |
|
Kunt u me meer informatie geven over de bandengarantie bij een nieuwe Nissan? |
De banden worden gedekt door de garantie van de bandenfabrikant, ook bij een nieuwe auto. Als u een productgebrek opmerkt aan uw band, neem dan contact op met de Nissan-dealer waar u uw auto hebt gekocht. Hij zal u alle vereiste informatie geven. |
|
Wat is de gegarandeerde precisie van de snelheidsmeter wat betreft het percentage van de aangegeven snelheid? |
De snelheidsmeter geeft in principe geen lagere, maar eventueel wel een hogere snelheid aan dan de reële rijsnelheid. Als u de reële rijsnelheid zou meten, dan zou deze preciezer zijn dan de meternaald maar niet exact. De EG-richtlijn bepaalt:- Bij een snelheidsmeteraanduiding van 40 km/u moet de rijsnelheid tussen de 33 en 40 km/u liggen. Bij een snelheidsmeteraanduiding van 80 km/u moet de rijsnelheid tussen de 69,5 en 80 km/u liggen. Bij een snelheidsmeteraanduiding van 120 km/u moet de rijsnelheid tussen de 106 en 120 km/u liggen. |
|
Hoe schakel ik de snelheidsmeter van mijn ingevoerde Nissan om van km/u naar mph voor de SVA-vereisten? |
Uw plaatselijke Nissan-dealer kan een goedgekeurde MPH-snelheidsmeter in uw auto installeren. Een KMU-snelheidsmeter kan helaas niet worden omgeschakeld naar MPH. |
|
Wat is RMI en hoe krijg ik toegang tot de RMI informatie? |
De Repair & Maintenance Information (RMI: herstel- en onderhoudsinformatie) is de informatie met betrekking tot technische informatie over het voertuig, diagnose-informatie en data voor het succesvol uitvoeren van herstel en onderhoud aan Nissan voertuigen. Deze informatie is beschikbaar voor de niet-merkgebonden autobedrijven in de EU. Bent u een niet-merkgebonden autobedrijf? Dan kunt u toegang tot deze informatie krijgen via ons B2B portaal: https://eu.nissan.biz/ Heeft u vragen? Twijfel niet en neem contact met ons op. |
|
Wat is PTI en hoe krijg ik toegang tot de PTI informatie? |
De Periodic Technical Inspection information (PTI: Periodieke technische inspecties) zijn de voertuiginformatie en – data die benodigd zijn bij het periodiek uitvoeren van inspecties aan Nissan voertuigen. Deze informatie is beschikbaar voor alle voertuig testlocaties in de EU. Bent u een voertuig testlocatie? Dan kunt u toegang tot deze informatie krijgen via ons B2B portaal: https://eu.nissan.biz Heeft u vragen? Twijfel niet en neem contact met ons op. |
|