Formule-e

Race voor race

Zo maakt Nissan de wereld elektrisch

HOE NISSAN DE WERELD ELEKTRISCH MAAKT, RACE VOOR RACE

 

Nissan heeft in de racegeschiedenis al heel wat mooie successen behaald. Nu maakt Nissan zich klaar voor een nieuw avontuur, het vijfde seizoen van de Formule E. Het team is klaar om de straten te veroveren met een gloednieuwe auto, twee topcoureurs en de technologie van Nissan Intelligent Mobility.

 

Nissan ontwerpt inmiddels al 70 jaar de meest innovatieve elektrische voertuigen ter wereld. Dit seizoen bouwt Nissan op deze traditie voort, met een gloednieuw elektrisch voertuig is Nissan klaar om de technologie van morgen te presenteren door deel te nemen aan de sensatie van de Formule E.

Het DNA van Nissan en de missie om de wereld elektrisch te maken zijn terug te vinden in de Formule E: een autosportklasse die wordt gedreven door een diepe verbondenheid met duurzaamheid en innovatie. Nissan heeft al tien jaar ervaring met de exploitatie van het bestverkochte elektrische voertuig ter wereld: de Nissan LEAF. Deze expertise neemt Nissan nu mee naar de Formule E. 

kader

VAN DE LEAF NAAR HET LEIDERSCHAP

De nieuwe Gen2-raceauto van Nissan voor het vijfde seizoen van de Formule E is helemaal anders dan de auto’s uit vorige seizoenen, met maar liefst 25% meer batterijvermogen en koppel. Voor Nissan de reden om mee te doen aan het seizoen 2018/2019.

Johan Cruijff ArenA

De missie van Nissan om de overstap naar elektrisch zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken gaat verder dan de weg en het circuit. Zo werken wij eraan om de fabriek waar de Nissan LEAF geproduceerd wordt, te laten draaien op hernieuwbare energie. Wij zorgen er ook voor dat gerecycleerde batterijen terechtkomen bij nieuwe en duurzame projecten. Bijvoorbeeld als noodstroomvoorziening voor de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam, een stadion met een capaciteit van 55.000 bezoekers. En nu zetten we bij Nissan onze toonaangevende elektrische technologie op het wereldtoneel door ons debuut te maken in de Formule E.

Nissan LEAF

“Overschakelen naar een krachtigere batterij met meer actieradius, dat is precies wat we hebben gedaan met de ‘Gen2’ Nissan LEAF”

Michael Carcamo | Wereldwijd Directeur Autosport bij Nissan

Overschakelen naar een krachtigere batterij met meer actieradius, dat is precies wat we hebben gedaan met de ‘Gen2’ Nissan LEAF”, verklaart Michael Carcamo, Wereldwijd Directeur Autosport bij Nissan. “Door onze consumentenauto te gebruiken als basis voor de ontwikkeling van onze raceauto brengen we een unieke aanpak naar de Formule E”, voegt hij toe.

Met meer dan 380.000 verkochte Nissan LEAF’s wereldwijd en meer dan 4 miljard kilometer op de teller onder allerlei omstandigheden wordt elektrisch rijden steeds meer het gebied waarop Nissan zich kan onderscheiden.

Daarbij bestaat een wisselwerking tussen de weg en het circuit. De Nissan LEAF was de inspiratiebron voor de raceauto en Nissan gelooft dat de ervaringen met de raceauto zullen leiden tot verbeteringen in toekomstige versies van de LEAF. “In de Formule E testen we nieuwe elektrische technologie op dezelfde stadsstraten waar de LEAF ook op rijdt, maar dan wel onder veel extremere omstandigheden”, zegt Carcamo. “Zo kom je snel achter de fouten en ontdek je de voordelen en verbeterpunten.” Met andere woorden: het innovatieproces verloopt een stuk sneller.

kader

EEN DUURZAME FORMULE

Maar bij de Formule E draait het natuurlijk niet alleen maar om het ontwerpen van snelle en efficiënte auto’s. Duurzaamheid zit in het DNA van deze autosportklasse. De koolstofvoetafdruk is een van de laagste van alle internationale sportevenementen en het is de eerste categorie binnen de autosport met een ISO 20121-certificering, de hoogst haalbare onderscheiding voor duurzame evenementen.

Formule E

Deze klasse is opgezet om de ecologische voetafdruk van racen te verminderen en tegelijkertijd elektrische voertuigen te presenteren als een cruciale oplossing voor het ernstige probleem van luchtvervuiling. Aan ieder detail is gedacht, van het selecteren van duurzame leveranciers tot het maken van speciale banden die langer meegaan en minder materialen gebruiken. Ook is de seizoenskalender aangepast om ieder seizoen 15.000 CO2 te besparen.  Zelfs het Formule E hoofdkantoor in Londen draait voor 99% op hernieuwbare energie!

Fabriek in Sunderland

Deze aanpak vanuit een ecosysteem past goed bij de levenscyclusvisie die Nissan toepast voor de ontwikkeling van onze elektrische producten. De Nissan LEAF wordt gemaakt in Sunderland in het Verenigd Koninkrijk, in een fabriek met 10 windturbines en 19.000 zonnepanelen, die genoeg hernieuwbare energie opwekken om per jaar 31.000 auto’s te produceren. En als onze batterijen niet meer geschikt zijn om uw elektrische voertuig aan te drijven, worden ze hergebruikt voor energieopslag.

Dit duurzaamheidsaspect is belangrijk voor een nieuwe, jongere groep fans die ook meer interesse heeft in technologie. Voor Nissan is het van cruciaal belang om juist hen meer te betrekken bij de actie, vooral dit seizoen.

​Voor iedere race wordt een handtekeningsessie gehouden en op de eerste racedag zelf kunnen fans een kijkje nemen in de pitstraat", zegt Carcamo. Dit zou moeten helpen om de sympathie van de fans voor de coureurs van Nissan aan te wakkeren en dat is belangrijk gezien de beroemde FANBOOST van de Formule E. Fans kunnen namelijk vóór iedere race op hun favoriete coureur stemmen. De vijf meest geliefde coureurs krijgen dan 100 kJ energie extra.

Voor seizoen 2018/2019 zullen Sébastien Buemi en Oliver Rowland voor Nissan achter het stuur kruipen. Er zijn belangrijke verschillen in de regels voor 2018/2019, dus Buemi en Rowland zullen hun uiterste best moeten doen om de nieuwe auto’s en regels optimaal te benutten.

De innovatie bij Formule E staat nu eenmaal nooit stil. Voor het nieuwe seizoen wordt de Attack Mode geïntroduceerd, een ‘activatiezone’, waarbij iedere auto op een van tevoren bepaald punt op het circuit 225 kW extra energie kan verdienen. Maar de manier waarop die energie gebruikt kan worden is per race verschillend: één keer 60 seconden of twee keer 30 seconden. En dat is nog niet alles… Het wordt vlak voor de race pas bekendgemaakt.

kader

ACHTER HET STUUR

Formule E

“Attack Mode is een grote onbekende variabele”

Michael Carcamo | Wereldwijd Directeur Autosport bij Nissan

Attack Mode is een grote onbekende variabele”, zegt Carcamo. “Bij autosport zorg je er normaal gesproken voor dat je vóór de race ieder mogelijk scenario al eens als simulatie geoefend hebt. Maar op deze manier kan dat dus gewoon niet.” Daarom kiest Nissan in plaats daarvan voor de strategie van improvisatie, door op het moment zelf de tactieken aan te passen aan wat de concurrenten doen.

Carcamo legt verder uit dat de coureurs van Nissan meer dan ooit tevoren bezig zullen zijn met de voorbereidingen, door de veranderingen in de auto’s en circuits voor het nieuwe seizoen. “Formule E-coureurs zitten ongeveer tien keer zo lang in een simulator dan dat ze op het circuit rijden”, zegt Carcamo. “Dat past eigenlijk perfect bij de jongere generatie, want die zijn opgegroeid met computerspelletjes.”

Nissan zet zich in voor de Formule E met als doel om de technologie waar de fans zo dol op zijn steeds dichter bij hun alledaagse ritten te brengen. De ervaringen met de nieuwe raceauto zullen zeker helpen om toekomstige versies van de Nissan LEAF nog verder te verbeteren. Het debuut van Nissan in de Formule E komt precies op het juiste moment. Nissan gaat volop voor succes en is tot het uiterste gedreven om fans over de hele wereld te betrekken bij de elektrische revolutie. Dit wilt u niet missen!