Nissan ARIYA 2024 Gebruikershandleiding

4.2. Voorzorgsmaatregelen bij het opladen

image
  • Als u elektrische medische hulpmiddelen gebruikt, zoals een implanteerbare pacemaker of een implanteerbare defibrillator, moet u voordat u gaat opladen de fabrikant van deze hulpmiddelen raadplegen met betrekking tot eventuele effecten van het opladen van de auto op deze apparatuur. Het opladen kan de werking van deze hulpmiddelen mogelijk beïnvloeden.

  • Zorg dat er geen water of vreemde materialen in de laadaansluiting aanwezig zijn, en dat de aansluitingen niet beschadigd of aangetast zijn door roest of corrosie. Als u iets dergelijks opmerkt, mag u de lithium-ion accu niet opladen. Dit zou kunnen leiden tot kortsluiting of elektrische schok, met brand en ernstig lichamelijk letsel of de dood tot gevolg.

  • Om ernstig lichamelijk letsel of de dood te voorkomen wanneer de lithium-ion accu wordt opgeladen, moet u de volgende voorzorgsmaatregelen in acht nemen:

    • Raak de metalen contacten van de laadaansluiting, laadconnector of stekker niet aan.

    • Raak de auto en de laadapparatuur (oplaadpunt, Mode 3-kabel (indien aanwezig) of de EVSE (indien aanwezig)) niet aan wanneer het onweert. U loopt de kans om een elektrische schok te krijgen.

  • Haal de laadaansluiting of de EVSE niet uit elkaar en breng geen wijzigingen aan(indien aanwezig). Dit kan brand veroorzaken.

  • Als u een vreemde geur ruikt of rook uit de auto ziet komen, stop dan direct met opladen.

  • Zorg dat kleding, handen, haar of sieraden niet in aanraking komen met, of blijven haken achter, de koelventilator van de tractiemotor. De koelventilator kan op elk moment in werking treden.

  • Wanneer uw auto is voorzien van EVSE, zorg ervoor deze na gebruik veilig in de auto op te bergen met behulp van de daarvoor bestemde opbergtas in de bagageruimte. Zie

    . Zo niet, dan kan deze in een projectiel veranderen en persoonlijk letsel veroorzaken tijdens een botsing of wanneer er plotseling wordt geremd.
  • NISSAN raadt ten zeerste aan om uw elektrische voertuig thuis op te laden met gebruik van een door NISSAN aanbevolen speciaal daarvoor bestemd oplaadpunt. Het oplaadpunt aan huis moet voldoen aan de IEC61851-1-norm en dient te worden geïnstalleerd op een speciaal daarvoor bestemd AC 220-230 V circuit door een vakkundige elektromonteur, gecertificeerd door een door NISSAN aanbevolen Electro-Mobility Operator (EMO).

image
  • Om schade aan de laadapparatuur te voorkomen:

    • Sluit de klep van de laadaansluiting niet zonder eerst de dop op de laadaansluiting te hebben aangebracht.

    • Stel de laadapparatuur niet bloot aan stoten of schokken.

    • Verdraai de laadkabel niet en trek er niet aan.

  • Plaats de dop op de laadaansluiting en sluit vervolgens de laadaansluitingklep wanneer u klaar bent met opladen. Als u de klep van de laadaansluiting sluit zonder de dop aan te brengen, kan er water of ander vreemd materiaal in de laadaansluiting terechtkomen.

  • Laad niet op wanneer de autohoes nog over de auto zit. Hierdoor kan de laadconnector beschadigd raken.

  • Probeer niet te starten met startkabels via de 12-volt accu terwijl de lithium-ion accu wordt opgeladen. Hierdoor kan de auto of de laadapparatuur beschadigd raken met letsel als gevolg. Zie

    .
  • Steek niets anders dan de laadconnector in de laadaansluiting. Anders kan de laadaansluiting beschadigd raken.

  • Voer af en toe een oplaadbeurt uit met de EVSE (indien aanwezig).

  • NISSAN raadt het gebruik aan van een speciaal elektrisch circuit en stopcontact. Dit specifieke circuit wordt gebruikt om circuitschade of uitschakeling van de stroomonderbreker te voorkomen vanwege de hoge belasting bij het opladen van de Li-ion accu. Als het circuit gedeeld wordt en een ander elektrisch apparaat tegelijk met het opladen van de auto gebruikt wordt, kan de beveiliging tegen overbelasting worden uitgeschakeld.

  • Voordat u de EVSE aansluit (indien aanwezig), zorg ervoor dat u de op de EVSE aangegeven nominale stroom controleert om te garanderen dat het stopcontact en het circuit voldoende stroomcapaciteit hebben om uw voertuig veilig op te laden. De EVSE verbruikt constant 10–16A*, u moet er dus voor zorgen dat het stopcontact en de bedrading in uw huis hierop berekend zijn en voldoen aan de meest recente normen en voorschriften inzake elektrische bedradingen die gelden in uw land of regio.

    *: De maximale nominale stroom verschilt per land.

  • Het stopcontact en het circuit moeten geaard zijn en beveiligd zijn met een speciaal hiervoor ingebouwde stroomonderbreker of zekering ter bescherming tegen elektrische gevaren. Het circuit kan storing veroorzaken in de MCB (Molded Circuit Board) en in huishoudelijke elektrische apparaten, zoals televisies en audiosystemen. Een speciaal hiervoor bestemd circuit moet geïnstalleerd worden door een erkende, vakbekwame elektricien, als het al niet beschikbaar is.

image
  • Als de auto langere tijd geparkeerd staat op een koude plek, duurt het waarschijnlijk langer om de lithium-ion accu op te laden met de snellader. Als de temperatuur van de lithium-ion accu hoog of laag is, kan het langer duren om de lithium-ion accu op te laden met de snellader.

  • Als de buitentemperatuur laag is en de waarschuwing lage temperatuur [image] op het voertuiginformatiedisplay wordt weergegeven, verdient het aanbeveling om [Accuverwarming] 30 minuten tot 1 uur vóór aankomst bij een snellaadstation aan te zetten.

  • Als de auto langere tijd niet gebruikt zal worden, moet u de lithium-ion accu eenmaal in de drie maanden opladen.

  • De startknop kan op ON worden gezet en de klimaatregeling kan worden gebruikt tijdens het opladen van de lithium-ion accu. Aangezien deze systemen echter stroom van de lithium-ion accu verbruiken, zal het langer duren voordat de lithium-ion accu volledig opgeladen is. Zet de startknop in de OFF-stand om de laadtijd van de lithium-ion accu te verkorten.

  • Als de elektriciteit wegvalt tijdens het opladen, start het opladen automatisch opnieuw wanneer er weer elektriciteit beschikbaar is.

  • Wanneer de laadaansluiting bevroren is kunt u het ijs laten smelten. Zodra het ijs gesmolten is, kunt u de lithium-ion accu opladen. Als u de laadconnector in de aansluiting forceert kan er een storing ontstaan.

  • Als vreemde materialen in de laadconnector of laadaansluiting terechtgekomen zijn en het niet mogelijk is om een aansluiting tot stand te brengen, moet u dit niet proberen te forceren. Neem contact op met een NISSAN gecertificeerde dealer van elektrische voertuigen. Als u de laadconnector in de laadaansluiting forceert kunnen de laadapparatuur en de auto beschadigd raken.

  • Er zit een opening in de laadaansluiting om water af te voeren. Als het waterafvoergat verstopt raakt, of als er water in de laadaansluiting blijft staan, mag u niet opladen. Neem contact op met een NISSAN gecertificeerde dealer van elektrische voertuigen.

  • De koelventilator en koelvloeistofpomp kunnen in werking treden tijdens het opladen. Dit duidt niet op een storing.

Hoofdonderwerp: