Nissan ARIYA 2024 Gebruikershandleiding

9.19.1. Werking van het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie

Het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie treedt in werking wanneer de auto met snelheden boven ongeveer 5 km/u (3 MPH) rijdt.

Wat betreft de voetgangers en fietsersdetectiefunctie, werkt de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie in het volgende snelheidsbereik:

  • 10 tot 80 km/u (6 tot 50 MPH)

Als het risico op een frontale botsing wordt gedetecteerd, zal de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie de bestuurder een eerste waarschuwing geven door middel van het knipperen van het voorliggerindicatielampje (geel) op het voertuiginformatiedisplay en een geluidssignaal. Bovendien zal het systeem de auto gedeeltelijk afremmen.

Als de bestuurder na deze waarschuwing snel en krachtig de remmen bedient en het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie desondanks waarneemt dat de kans op een aanrijding nog steeds aanwezig is, zal het systeem automatisch de auto nog krachtiger afremmen.

Als de bestuurder geen actie onderneemt, geeft de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie de tweede visuele (knipperen) (rood) waarschuwing en een geluidssignaal. Het systeem remt vervolgens gedeeltelijk af.

Als het risico op een botsing onvermijdelijk lijkt, remt het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie automatisch nog harder af.

Terwijl het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie in werking is, hoort u wellicht remgeluiden. Dit is normaal en geeft aan dat het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie correct werkt.

image

De remlichten van de auto gaan branden wanneer er geremd wordt door het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie.

De kruispuntassistent kan werken bij voertuigsnelheden tussen 10 en 25 km/u (6 en 16 MPH).

De richtingaanwijzer moet geactiveerd worden opdat de kruispuntassistent een naderend voertuig kan detecteren. De kruispuntassistent kan echter een voetganger detecteren zonder dat de richtingaanwijzer geactiveerd wordt.

imageimageimage
  • De remlichten van de auto gaan branden wanneer de remmen worden geactiveerd door de kruispuntassistent.

  • Wanneer het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie een obstakel in het pad van het voertuig detecteert en de Intelligent Emergency Braking-waarschuwing weergeeft, kan er een geluid te horen zijn aan de voorkant van de auto omdat de auto de remmen activeert om de reactietijd te verbeteren.

Afhankelijk van de voertuigsnelheid, de afstand tot het voertuig, de voetganger of de fietser vooruit, evenals de rij- en wegcondities, kan het systeem de bestuurder helpen een frontale botsing te vermijden of de gevolgen van een botsing helpen verminderen als deze onvermijdelijk is.

Als de bestuurder het stuurwiel bedient, gas geeft of remt, zal de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie later of helemaal niet in werking treden.

Automatisch afremmen zal onder de volgende omstandigheden onderbroken worden:

  • Wanneer er aan het stuurwiel wordt gedraaid, en wel zodanig dat een aanrijding voorkomen wordt.

  • Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.

  • Wanneer er geen voertuig, voetganger of fietser meer gedetecteerd wordt voor de auto.

Als de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie de auto heeft gestopt, zal de auto gedurende ongeveer 2 seconden stil blijven staan voordat de remmen gelost worden.

Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt terwijl de remmen worden geactiveerd door het systeem, voelt u waarschijnlijk dat de pedaalkracht verandert en hoort u mogelijk trillings- en andere geluiden. Dit is normaal en betekent niet dat er een storing in het systeem is. Bovendien kan de remkracht toenemen door een hogere pedaalkracht.

Hoofdonderwerp: