Nissan Juke 2023 Gebruikershandleiding
3.7.2.3. Gordijnairbagsysteem (indien aanwezig)
De gordijnairbags zitten in de zijbekleding van het dak.
Het gordijnairbagsysteem is zo ontworpen dat gordijnairbags alleen worden opgeblazen bij middelzware en zware botsingen van opzij, al komen bij andere soorten botsingen soms soortgelijke krachten vrij die de airbags dan toch opblazen. Bij bepaalde botsingen van opzij worden de airbags soms niet opgeblazen. Schade aan de auto (of het ontbreken ervan) is niet altijd een goede indicatie voor het juist functioneren van de gordijnairbags.
De veiligheidsgordels moeten correct gedragen worden en de passagiers op de achterbank moeten zo ver mogelijk van de portierbekleding en zijdakbalken zitten. De gordijnairbags worden heel snel opgeblazen om de inzittenden voorin te helpen beschermen. Daarom kan de kracht waarmee de gordijnairbags worden opgeblazen de kans op letsel vergroten als de inzittende te dicht bij of tegen deze airbagmodules aan zit tijdens het opblazen. De gordijnairbag loopt weer snel leeg als de botsing voorbij is.
Direct na het opblazen van de airbags zullen enkele onderdelen van het airbagsysteem erg heet zijn. Raak ze niet aan, u kunt ernstige brandwonden oplopen.
Aan onderdelen of bedrading van de airbagsystemen mogen geen onbevoegde wijzigingen worden aangebracht. Dit om te voorkomen dat airbags onbedoeld worden opgeblazen of worden beschadigd.
Onoordeelkundig ingrijpen aan de airbagsystemen kan ernstig lichamelijk letsel tot gevolg hebben. Wijzig bijvoorbeeld het stuur of het dashboard niet door iets op het midden van het stuur of boven het dashboard te bevestigen, of door extra afwerking aan te brengen rond deze airbagsystemen.
Bevestig geen voorwerpen bovenop het stuur of op het dashboard. Objecten die op het stuur of het dashboard zijn bevestigd, kunnen gevaarlijke projectielen worden en letsel veroorzaken als de airbag wordt opgeblazen.
Laat werkzaamheden aan en rondom het airbagsysteem altijd uitvoeren door een NISSAN-dealer of een erkend garagebedrijf. Ook elektrische apparatuur moet worden geïnstalleerd door een NISSAN-dealer of een erkend garagebedrijf. De gele SRS-kabelbomen* mogen niet worden gewijzigd of losgemaakt. Het airbagsysteem mag alleen worden doorgemeten en getest met goedgekeurde elektrische meet- en testapparatuur.
- *Om de herkenning te vergemakkelijken is SRS-bedrading voorzien van gele isolatie, vlak voor de kabelstekkers of over de gehele kabellengte.