Nissan X-Trail 2023 Gebruikershandleiding
7.9.1.4. Handmatige schakelmodus
Wanneer de schakelpaddles gebruikt worden in de “Ds”-modus (Drive sport), activeert de transmissie de handmatige schakelmodus. Het schakelbereik kan handmatig worden geselecteerd met de schakelpaddles.
Schakel op door aan de rechter schakelpaddle (+) (A) te trekken. De versnelling schakelt naar een hogere stand.
Schakel terug door aan de linker schakelpaddle (−) (B) te trekken. De versnelling schakelt naar een lagere stand.
Bij het annuleren van de handmatige schakelmodus zet u de schakelhendel terug in de D-stand (rijden). De transmissie keert terug naar de D-stand (rijden). Als u handmatig terug wilt keren naar de “Ds”-modus (Drive sport), trek dan gedurende ongeveer 1,5 seconde aan de schakelpaddle.
Wanneer u aan de schakelpaddle trekt in de D-stand (rijden), schakelt de versnelling tijdelijk over naar een hogere of lagere stand. Na een korte tijd schakelt de transmissie automatisch terug naar de D-stand (rijden). Als u handmatig terug wilt keren naar de D-stand (rijden), trek dan aan de schakelpaddle en houd deze gedurende ca. 1,5 seconden vast.
In de handmatige schakelmodus, wordt het schakelbereik weergegeven op het voertuiginformatiedisplay.
De schakelreeks gaat als volgt omhoog of omlaag:
1M | → ← | 2M | → ← | 3M | → ← | 4M | → ← | 5M | → ← | 6M | → ← | 7M | → ← | 8M |
8M (8e):
Gebruik deze stand voor normaal vooruit rijden op hoge snelheden.
7M (7e), 6${1} (6e) en 5${1} (5e):
Gebruik deze standen bij het oprijden van lange hellingen, of voor het remmen op de motor bij het afrijden van lange hellingen.
4M (4e), 3${1} (3e) en 2${1} (2e):
Gebruik deze standen bij het bergopwaarts rijden of voor het remmen op de motor bij het bergafwaarts rijden.
1M (1e):
Gebruik deze stand bij het langzaam oprijden van steile hellingen of langzaam rijden door diepe sneeuw, of om maximaal op de motor te remmen tijdens steile afdalingen.
Onthoud dat u niet gedurende lange tijd op hoge snelheden mag rijden in een lagere versnelling dan de 8e. U verbruikt zo onnodig veel brandstof.
Door tweemaal aan dezelfde schakelpaddle te trekken, worden de versnellingen achtereenvolgens geschakeld. Let wel op want als u dit erg snel doet, wordt soms niet geheel geschakeld naar de volgende versnelling.
In de handmatige schakelmodus zal de transmissie soms niet naar de geselecteerde versnelling schakelen. Dit draagt bij tot het behouden van de rijprestaties en het beperken van de kans op autoschade of controleverlies.
Wanneer deze situatie plaatsvindt, zal de schakelstandindicator van de continu variabele transmissie (CVT) knipperen en klinkt een geluidssignaal.
In de handmatige schakelmodus kan de transmissie automatisch opschakelen naar een hogere versnelling dan de versnelling die geselecteerd is, als het motortoerental te hoog is. Wanneer de snelheid van het voertuig afneemt, schakelt de versnellingsbak automatisch omlaag om te eindigen in de 1e versnelling net voor het voertuig tot stilstand komt.
Wanneer de temperatuur van de CVT-vloeistof extreem laag is, wordt de werking van de CVT beperkt tot de automatische rijmodus, ook al wordt de handmatige schakelmodus geselecteerd. Dit duidt niet op een storing. Wanneer de CVT-vloeistof is opgewarmd, kan de handmatige schakelmodus geselecteerd worden.
Wanneer de temperatuur van de CVT-vloeistof hoog is, wordt er mogelijk opgeschakeld bij een lager toerental dan normaal. Dit duidt niet op een storing.