Nissan X-Trail 2023 Gebruikershandleiding

7.23.1. Werking van het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie

Als een risico op een frontale botsing wordt gedetecteerd, zal de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie eerst de bestuurder waarschuwen door middel van het knipperen van het (gele) voorliggerindicatielampje op het voertuiginformatiedisplay en het laten klinken van een geluidssignaal, en veroorzaakt het pulseren van het remsysteem (snel gedeeltelijk toepassen). Bovendien zal het systeem de auto gedeeltelijk afremmen.

Als de bestuurder snel en krachtig de remmen bedient maar het systeem detecteert dat de kans op een frontale botsing nog steeds aanwezig is, zal het systeem automatisch de remkracht verhogen.

Als de bestuurder niet reageert, geeft de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie de tweede visuele waarschuwing (rood en wit knipperen) en een geluidssignaal. Het systeem activeert vervolgens gedeeltelijk de remmen wanneer aan de voorwaarden hiervoor wordt voldaan.

Als het risico op een botsing onvermijdelijk lijkt, remt het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie automatisch nog harder af.

Het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie treedt in werking wanneer de auto met snelheden boven ongeveer 5 km/u (3 MPH) rijdt.

Wat betreft de voetgangers en fietsersdetectiefunctie (indien aanwezig), werkt de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie bij snelheden tussen 10 en 80 km/u (6 en 50 MPH).

De kruispuntassistent (indien aanwezig) werkt bij voertuigsnelheden tussen 10 en 25 km/u (6 en 16 MPH).

Wanneer u links of rechts afslaat, moet de richtingaanwijzer geactiveerd worden om er zeker van te zijn dat tegemoetkomende voertuigen gedetecteerd kunnen worden door de kruispuntassistent.

imageimageimage
  • De remlichten van de auto gaan branden wanneer er geremd wordt door het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie.

  • Wanneer het Intelligent Emergency Braking-systeem met voetgangersdetectie een obstakel detecteert in het pad van de auto en de Intelligent Emergency Braking-waarschuwing toont, zijn er mogelijk geluiden te horen uit de motorruimte aangezien de auto de remmen gereed maakt om de reactietijd te verbeteren.

Afhankelijk van de voertuigsnelheid en de afstand tot het voertuig, de voetganger of fietsers vóór u, alsmede van de rijomstandigheden en de wegomstandigheden, kan het systeem de bestuurder mogelijk helpen om een botsing aan de voorzijde te vermijden of de gevolgen ervan te verlichten, mocht deze onvermijdelijk zijn.

Als de bestuurder het stuurwiel bedient, gas geeft of remt, zal de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie later of helemaal niet in werking treden.

Automatisch afremmen zal onder de volgende omstandigheden onderbroken worden:

  • Wanneer er aan het stuurwiel wordt gedraaid, en wel zodanig dat een aanrijding voorkomen wordt.

  • Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.

  • Wanneer er niet langer een voertuig of voetganger voor de auto wordt gedetecteerd.

Als de Intelligent Emergency Braking met voetgangersdetectie de auto heeft gestopt, zal de auto gedurende ongeveer 2 seconden stil blijven staan voordat de remmen gelost worden.

Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt terwijl de remmen worden geactiveerd door het systeem, voelt u waarschijnlijk dat de pedaalkracht verandert en hoort u mogelijk trillings- en andere geluiden. Dit is normaal en betekent niet dat er een storing in het systeem is. Bovendien kan de remkracht toenemen door een hogere pedaalkracht.

Hoofdonderwerp: